این قانون طلایی که می خوام با شما در بین بذارم، کوتاه و به درد بخور و اثرگذاره: «طوری با بقیه رفتار کن که می خوای با تو رفتار کنن.» این قانون قدیمی رو از بچگی تو ذهن داشته ایم و آثارش رو هم در زندگی شخصی مون دیده ایم. اما وقتی پای دنیای کسب وکار پیش میاد، این قانون رو اون قدرها هم به کار نمی گیریم. ولی بیایید ببینیم این قانون چه جوری به کمک تون میاد و به یک کار و کاسبی موفق منتهی شه.

 

بله، همه ما دوست داریم ادعا کنیم که این قانون رو اولویت ی زندگی کاری خود قرار دادیم، اما واقعا همین طوره؟ همیشه سعی می کنیم اصول اخلاقی رو هم در همون جهت اهداف مالی مون پیش ببریم؟ هیچوقت به اندازه ای که مثلا به مستندات مربوط به بازگشت سرمایه توجه می کنیم، به اخلاقیات هم توجه دقیق کردیم؟

می تونیم مفاهیم اخلاقی رو خیلی راحت، نسبت به دیگر بخشای کسب وکار دست کم بگیریم. یا اینکه می تونیم اسناد مربوط به ارزشای کسب وکار رو پر کنیم از این مفاهیم، ولی در فرایندهای روزمره هیچ جایگاهی واسه شون قائل نشیم. اما واقعیت اینه که باید اصول اخلاقی رو با موفقیت بلندمدت شرکت گره بزنیم. این دیگر از اون مفاهیم موفق نبودن نیس که در دنیای واقعی کسب وکار هیچ جایگاهی ندارن.

وقتی از نظر عملی به این مسئله فکر می کنیم، استفاده از قانون طلایی در کسب وکار واقعا مهمه. وقتی با مشتریان تون برخورد خوبی داشته باشین و اونا راضی تر باشن، احتمال بیشتری داره که دوباره به شما مراجعه کنن و تمایل بیشتری دارن که شما رو به دوستان و خونواده شون هم معرفی کنن.

یک قانون طلایی واسه داشتن کار و کاسبی موفق آموزشی

وقتی با کارکنان تون بهتر رفتار می کنین، اونا انگیزه بیشتری واسه ارائه خدماتِ بهتر دارن و پس، مشتریانی راضی و پایبند دارین. اعداد و ارقام دروغ نمیگن. در بیشتر صنایع، شرکتایی که پیشرو هستن، میزان رشد مرکب سالیانه ای دارن که از دو برابر میزان رقیبان شون هم بیشتره. ضمنا، ثابت شده که رفتار مناسب با کارکنان، باعث شرایطی عالی در محیط کار می شه، که اونم باعث افزایش سود میشه.

دستورالعمل ساده و در عین حال همیشگیِ قانون طلایی، حتی از اثر اولین ملاقات هم ارزش بیشتری داره. در دنیایی که مسئله اصول و معضلات اخلاقی همیشه مطرح می شه، داشتن استانداردی که بتونین در فرایندهای تصمیم گیری بهش مراجعه کنین، بسیار ارزشمنده.

، در بازار فوق رقابتی امروزی که شرکتا همیشه ظهور و سقوط می کنن، داشتن یه سری از اخلاقیات می تونه همون چیزی باشه که شرکت شما بهش احتیاج داره تا بتونه سری در سرها در بیاره. این رو تو ذهن داشته باشین و بیایید با هم نگاهی به چگونگی کارکرد قانون طلایی بندازیم و ببینیم اجرای اون در راه حل کسب وکار و فعالیتای روزمره، چه اثری می تونه بزاره.

معروفیت یافتن واسه داشتن کار و کاسبی موفق

یک قانون طلایی واسه داشتن کار و کاسبی موفق آموزشی

یکی از ارزشمندترین داراییاتون، معروفیت تونه و نگهداری از این دارایی، اونم به هر قیمتی که باشه، مهمه. سودهای مالی از دست می رن و دوباره به دست بین، اما بازسازی شهرتی که خدشه دار شده، سخت تر از اون چیزیه که تصورش رو می کنین.

در تعاملات تون با بقیه و فرایندهای تصمیم گیری تون در کسب وکار، باید قانون طلایی رو به کار بگیرین، و این آسون ترین راه واسه حفظ شهرته.

فرد ریچلد (Fred Reichheld)، نویسنده و سخنران، در مقاله ای در مجله Harvard Business Review می نویسه: «هر بار که قانون طلایی رو اجرا می کنین، معروفیت تون زیاد می شه، و هر بار که اونو ندیده می گیرین، کاهش پیدا می کنه.»

اون طور که پیداست، روبرو شدن با موقعیتای خاص و برخورد قابل احترام با بقیه، در دنیای کسب وکار هم به اندازه زندگی شخصی مهمه. راه حلِ کسب وکاری با شدت و حدت زیاد، شاید در اول جواب بده، اما اون طور که دانشمند معروف رابرت اکسلراد (Robert Axelrod) عنوان می کنه، اتفاقا در بلندمدت «همه چیزی که رو که واسه موفقیتش احتیاج داشته به نابودی میکشونه».

کسب وکاری بر پا کنین که پایدار باشه. واسه بالا رفتن از نردبان موفقیت، روی شونِه ی بقیه پا نذارین . با اعضای گروه و مشتریان و فروشندگان و رقبای تون، مساوی رفتار کنین. بیشتر و بالاتر از چیزی که انتظار میره منصف باشین. این روش در حفظ معروفیت کمک تون می کنه و در بلندمدت بیشتر از چیزی که فکرش رو می کنین نتیجه میده.

بهبود تجربه مشتری

یک قانون طلایی واسه داشتن کار و کاسبی موفق آموزشی

رازِ داشتنِ مشتری راضی، اینه که خودتون رو جای اون بذارین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ اصطلاح که یک رهبر باید بدونه

هنری فورد ارزش این معنی ساده رو درک کرده بود. اون گفته «اگه تنها یک راز واسه موفقیت وجود داشته باشه، این راز در فهمِ دیدگاه بقیه و دیدن چیزها از زاویه دید اونا پنهون.»

هر چند واسه شرکتای کوچیک تقریبا آسونه که به مشتریان شون توجه کافی بکنن، اما همین طور که شرکتی گسترش پیدا می کنه، معمولا این سخت تر می شه. اما حتی زمانی که شرکت رشد هم می کنه، براش مهمه که به ریشه هاش وفادار بمونه و به شناسایی و برآوردن انتظارات مشتریانش ادامه بده و در زمانی کوتاه خدمات فوق العاده ای ارائه بده تا با مشتریانش همون طوری رفتار کرده باشه که اونا می خوان.

واقعیت تامل برانگیز اینه که رضایت مشتری به دو راه عمل می کنه. فرد ریچلد می نویسه «وقتی مشتریان احساس بدرفتاری و بی توجهی می کنن، همون کاری رو می کنن که باید؛ اگه بتونن همه چیز رو آزاد می کنن و اگه هم نتونن همیشه شکایت می کنن. اونا روحیه ی کارمندان تون رو تضعیف می کنن. از شرکت تون بدگویی و پیش بینیاتون رو خراب می کنن. اینجور مشتریایی هزینه زیادی واسه شرکت دارن.»

به چه دلیل هزینه زیاد؟ تحقیقات نشون دادن که آدما احتمال بیشتری داره درباره تجربه منفی شکایت کنن تا اینکه درباره تجربیات خوب شون صحبت کنن. اخبار بدِ مربوط به خدمات مشتریانی که فلان شرکت ارائه می ده، دو برابر بیشتر از خبرِ رضایتِ بعضی مشتریان از خدمات خوب، به بقیه می رسه و همین طور ۹۱ درصد از مشتریان ناراضی، همه چیز رو آزاد می کنن و هیچوقت بر نمی گردند.

اون طور که مشخص شده، رفتار درست با مشتریا، واسه رضایت مندی و حفظ اونا مهمه. کمک می کنه که اونا رو راضی نگه داریم و اونا هم باز خواهند گشت تا خدمات بیشتری دریافت کنن.

نیروی کار راضی یه قدم به طرف کار و کاسبی موفق

یک قانون طلایی واسه داشتن کار و کاسبی موفق آموزشی

یکی از بهترین روش ها واسه جمع و جور کردن گروهی که پر جنب و جوش و با انگیزه و همیشه آماده باشن، رفتار درست با آنهاست. نیروی کارِ راضی، انگیزه داره تا خدمات فوق العاده ای به مشتریان بده و به شرکت هم وفاداری بیشتری داره. جای تعجب نداره که تحقیقات نشون میدن یک تشکر خالص و ساده، می تونه اثر فوق العاده ای در انگیزه کارکنان داشته باشه.

هری سی هندلین (Harry C. Handlin) مدیر سابق شرکت لینکلن الکتریک به استفاده از قانون طلایی در برخورد با نیروی کار و اهمیتِ اولویت دادن به بقیه، نه تنها در بخش ی روابط با مشتری، بلکه در روابط بین کارفرما و کارمند هم باور داشت.

هندلین می گفت: «اگه در جایگاه مدیر، با کارمندان مون همون رفتاری رو داشته باشیم که می خواهیم با ما داشته باشن، نیروی کاری از خود گذشته و توانا و وفادار داریم که همیشه به دنبال برآوردن نیازای بازار کار هستش.»

پی بردن به اینکه شرکتی با کارکنانش به درستی رفتار می کنه آسونه. در اینجور شرکتی، کارکنان با انگیزه ان، نقل و انتقال کارکنان کمه و مشتریا هم راضی هستن.

داشتن گروهی راضی و خوشحال که به برآوردن نیازای مشتریان متعهده، واسه رشد پایدار اهمیت زیادی داره. من این معنی رو خودم در زمان حضورم در ویرهاوس رنترز (Renters Warehouse) دیدم. در جایگاه بنیانگذار و مدیر عامل، پایبند به جفت و جور آوردن بهترین محیط کار واسه گروهم بودم. اونا هم عوضش، انگیزه زیادی واسه ارائه خدمات عالی به مشتریان مون داشتن.

زنده کردن دوبارهِ قانون طلایی و به کار گرفتن اون در بخش خدمات مشتری، شروع خوبی واسه شرکتا هستش، اما باید تاکید کنم که راه و روش بهتر اینه که از این قانون در همه جنبه های شرکت و شغل حرفه ای تون، استفاده کنین. استفاده از این قانون در کسب وکار، شاید بی معطلی شما رو به راه موفقیت هدایت نکنه، اما راهتان رو به طرف رشدی ثابت در بلندمدت، صاف می کنن.

شرکتای موفق میدونن که بالاتر از معاملات، این روابط هستن که ارزش دارن؛ این همون جونِ کلامِ قانون طلاییه. با بقیه مثل آدم رفتار کنین، نه اعداد. هر چند وقت یک بار خودتون رو جای اونا بذارین. این قانون به پیچیدگی بعضی از فلسفهای دیگرِ کسب وکار نیس، اما بدون شک خیلی از اونا رو در بر میگیره. قانون طلایی به شما کمک می کنه تا هم در زندگی و هم در کار پیشرفت کنین.

منبع : entrepreneur.com

یک قانون طلایی واسه داشتن کار و کاسبی موفق آموزشی

ایده خود رو به پول تبدیل کنین

یک قانون طلایی واسه داشتن کار و کاسبی موفق آموزشی


۳

دسته‌ها: آموزشی