تجربه نامیه که همه افراد روی اشتباهات خود می ذارن.

اسکار وایلد

همیشه گفته می شه که اشتباه فرصتی واسه یادگیریه. با این حال، شک نداشته باشین بهتره که از اول، جلوی اشتباه رو بگیریم.

این مقاله، به ۱۰ خطای عادی در مدیریت و رهبری می پردازه و روشای جلوگیری از ارتکاب به اونا رو توضیح می ده. اگه این نکات رو در همین مقاله یاد بگیرین و این اشتباهات رو انجام دهنده نشید، دردسر کمتری دارین.

۱. بازخورد ندادن

سارا یک کنه ه ی فروش باهوشه، اما عادت بدی داره که در جواب به تلفن، حرفه ای عمل نمی کنه. رئیس سارا از این مسئله با خبره، اما منتظره تا در زمان بازبینی کارکرد اشکال کار رو بهش بگه. متأسفانه تا زمانی که سارا از این مشکل باخبر شه، بازم در حال از دست دادن مشتریان احتمالیه.

طبق ۱۴۰۰ نظرسنجی انجام شده به وسیله شرکتای کن بلانچارد (Ken Blanchard)، بازخورد ندادن، عادی ترین اشتباهیه که رهبران انجام دهنده می شن. زمانی که بازخورد مناسب واسه افرادتان جفت و جور نمی کنین، اونا رو از فرصتی واسه اصلاح عملکردشون محروم می کنین.

واسه جلوگیری از این اشتباه، یاد بگیرین که چه جوری بازخورد منظم واسه تیم تون جفت و جور کنین.

۲. زمان نگذاشتن واسه تیم تون

زمانی که مدیر یا رهبر هستین، احتمال داره که خیلی راحت در حجم بالای کارا ی خود غرق شید و واسه اعضای تیم تون زمان نذارین .

بله، شما شک نداشته باشین پروژه هایی واسه تحویل دارین، اما افرادتان اولویت بیشتری دارن؛ چون که اگه در زمان احتیاج به شما، در دسترس نباشید، نمی دونن که چیکار کنن و حمایت و راهنمایی لازم واسه رسیدن به اهداف شون رو ندارن.

با تنظیم وقت خود طبق برنامه ریزیمخصوصِ هر فرد، و یاد گرفتن اینکه چه جوری به تیم تون فعالانه گوش بدین، از این اشتباه پرهیز کنین. هوش هیجانی خود رو افزایش بدین تا بتونین از تیم خود و نیازهایش بیشتر با خبر شده و زمانی مشخص واسه در دسترس بودن داشته باشین تا افرادتان بدونن که می تونن از شما کمک بگیرن. شما می تونین از مدیریت طبق گشت زنی استفاده کنین که راهی مؤثر واسه حفظ رابطه با تیمه.

۱۰ اشتباه عادی در مدیریت و رهبری آموزشی

زمانی که در نقش مدیر یا رهبر هستین، تیم تون همیشه باید در اولویت اول باشه. چون این مسئله محور اصلی رهبری صحیحه.

۳. نبود دخالت ی بیشتر از حد

یکی از اعضای تیم شما پروژه مهمی رو به اتمام رسانده. مشکل اینه که اون از مشخصات پروژه و خواستهای مشتری بی خبر بوده و شمام در بین کار، با اون در تماس نبودین. حالا که اون پروژه رو به شکل اشتباه به پایان رسانده، شما باید این مسئله رو واسه یک ارباب مراجعه عصبانی توضیح بدین.

خیلی از رهبران نمی خوان مدیریت ذره بینی داشته باشن. اما نبود دخالت ی بیشتر از حد (سبک مدیریتی بدون دخالت) هم ایده ی خوبی نیس و شما باید تعادل رو حفظ کنین.

۴. صمیمیت بیشتر از حد

خیلی از ما می خواهیم که در مورد افراد تیم مون، بسیار صمیمی و راحت به نظر برسیم. ، وقتی افراد با مدیری راحت هستن، با شادی بیشتری کار می کنن. با این حال، بعضی وقتا در مورد افراد تیم تون باید تصمیم سختی بگیرین و اگه با تیم تون بیشتر از حد صمیمی شده باشین، ممکنه بعضی افراد از این رابطه سوءاستفاده کنن.

این اصلا بدین معنا نیس که نباید با افرادتان رفت و اومد کنین. اما باید تعادل بین دوست و رئیس بودن رو حفظ کنین.

با مقاله حالا شما رئیس هستین، یاد می گیرین که چه جوری از این اشتباه جلوگیری کنین و مرزهای مشخصی واسه خود مشخص کنین تا اعضای تیم به سوءاستفاده از رابطه با شما وسوسه نشن.

۵. شکست در تعریف اهداف

وقتی افراد شما اهداف مشخصی نداشته باشن، روز خود رو بیهوده می گذرونن. اگه ندانند که به چه دلیل کار می کنن و کارشون به چه درد می خوره، تولید کننده و ثمربخش نیستن. ، حجم کارشون رو به درستی اولویت بندی نمی کنن که این باعث تکمیل پروژه به شکل اشتباه می شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ اشتباهی که افراد باهوش دو بار تکرار نمی کنن

با یادگیری هدف گذاری مؤثر (SMART) واسه تیم تون، از این اشتباه پرهیز کنین. از یک منشور تیمی واسه مشخص کردن اینکه تیم تون به کجا میره و چه منابعی در اختیار داره، استفاده کنین. ، اصول مدیریت بر مبنای هدف (MBO) رو به کار ببرین تا اهداف تیم تون رو با مأموریت سازمان هماهنگ کنین.

۶. فهم اشتباه انگیزه

میدونید چه چیز دقیقا تشویق کننده تیم تونه؟ یک راهنمایی: شاید فقط پول نیس!

۱۰ اشتباه عادی در مدیریت و رهبری آموزشی

خیلی از رهبران این اشتباه رو انجام دهنده می شن که فرض می کنن تیم شون فقط واسه پاداش مالی کار می کنه. با این حال، احتمال کمی هست که فقط پول انگیزه اونا باشه.

مثلا، افرادی که به دنبال تعادل بهتر بین کار و زندگی هستن، با دورکاری یا ساعات کاری منعطف تشویق می شن. بقیه شاید با عوامل دیگری مثل موفقیت، مسئولیت بیشتر، تشویق یا حس همراهی، انگیزه پیدا کنن.

۷. عجله در استخدام

زمانی که تیم تون حجم کار بالایی داره، مهمه که تعداد کافی افراد واسه انجام کارا داشته باشین. اما پر کردن سریع جای خالی می تونه یک اشتباه خطرناک باشه.

عجله در استخدام می تونه باعث استخدام افراد اشتباه واسه تیم تون شه. مثلا افرادی که حس همکاری ندارن و مؤثر یا تولید کننده نیستن. شاید این افراد احتیاج به آموزش بیشتری داشته باشن که می تونه سرعت تیم تون رو پایین بیاره. با فردی اشتباه در گروه، در صورتی که کار خوب پیش نرود، شما زمان مهم و منابع تون رو هدر دادین و این افراد هم شما رو ترک می کنن. بدتر اینه که به خاطر کارکرد ضعیف و کمتر از حد انتظار، به بقیه اعضای تیم استرس وارد شده و تصور شون خراب شه.

با یادگیری چگونگی استخدام مؤثر و انتخاب دقیق افرادی که به تیم تون وارد می کنین، می تونین از این اشتباه پرهیز کنین.

۸. الگوی اشتباه بودن

اگه تلفن شما در طول ساعت کاری زنگ بزنه یا در مورد مدیرعامل تون بد حرف بزنین، توقع دارین که دیگر افراد تیم تون این کار رو نکنن؟ شاید نه.

به عنوان یک رهبر، شما باید واسه تیم تون الگو باشین. یعنی اگه نیازه که اونا تا دیر وقت بمونن، شمام باید بمونین تا به ایشان کمک کنین. یا اگه سازمان تون قانونی داره که هیچکی پشت میزش غذا نخورد، نمونه این قانون باشین و هر روز در زمان ناهار به سالن غذاخوری برید. این مسئله در مورد نگاه شمام صادقه. اگه بعضی وقتا منفی باف هستین، انتظار نداشته باشین که افرادتان منفی باف نباشن.

پس به یاد داشته باشین که تیم تون همیشه ناظر شماس. اگه می خواید رفتارشون رو شکل بدین، از خودتون شروع کنین. اونا دنباله رو شمان.

۹. واگذار نکردن کارا به بقیه

بعضی مدیران هیچ کاری رو به بقیه نمی سپارند، چون احساس می کنن که هیچکی جز خودشون نمیتونه کارای کلیدی رو درست بکنه. این کار مشکل بزرگی ایجاد می کنه، چون کاراشون بیشتر از حد زیاده شده و استرس زیادی به اونا وارد می شه.

سپردن کارا به بقیه، سعی زیادی می خواد و حتی شاید سخت باشه که به تیم تون واسه انجام درست کارا اعتماد کنین. اما تا زمانی که کارا رو واگذار نکنین، هیچ وقت زمانی نخواهید داشت تا بتونین بر چشم انداز وسیع تری که بیشتر مدیران و رهبران مسئولش هستن، تمرکز کنین. ، شما با این کار به رشد افرادتان کمک نمی کنین و این کار باعث فشار بیشتر به خودتون می شه. خوندن مقاله تفویض اختیار می تونه کمک زیادی به یادگیری این مهارت کنه.

۱۰. درک اشتباه نقش تون

زمانی که مدیر یا رهبر میشید، مسئولیتای تون بسیار متفاوت از مسئولیتای قبلی تون می شن.

با این حال، ممکنه خیلی راحت از یاد ببرین که کارتون تغییر کرده و حالا واسه مؤثر بودن باید از مهارتای متفاوتی استفاده کنین. این مشکل باعث شکست در انجام کاری که براش استخدام شدین، یعنی مدیریت و رهبری میشه.

دسته‌ها: آموزشی